søndag 5. oktober 2008

Rapport fra Amanda (12)






Min første skoledag på Jordal ungdomskole



Min første skoledag var både spennende og skummel, fordi jeg hadde hørt så mye om skolen fra før. Jeg hadde både hørt godt og vondt, snilt og slemt om denne skolen. Jeg trodde jeg skulle bli skikkelig nervøs og få masse sommerfugler i magen, men det viste seg at jeg ikke fikk det likevel.

J
eg hadde en følelse av at jeg gledet meg, men egentlig, langt, langt inni meg, var jeg en smule redd. Jeg så mange kjente fjes, ihvertfall den første dagen. Det var fire forskjellige utdanningsretninger å velge mellom, det fantes: Kultur, idrett, media og prosjekt. Jeg valgte kultur. Der man synger, danser og spiller skuespill.

Den første dagen skulle vi møte opp klokken 11.00 utenfor hallen man kaller Jordalhallen. Der ropte rektor opp klassene. Når hun hadde ropt opp klassene gikk alle hver for seg i sin egen klasse for å få informasjon om hva som skulle skje utover dagen.

Vi hadde fått fire lærere som egentlig så veldig rare ut. Lærerne het: Tor, Solveig, Bjørn og Gyri. Til og med første dagen viste det seg at de var litt strenge, men etter at vi hadde fått informasjon så skulle vi få tildelt skolebøker. Vi hadde for eksempel en bok som het Eureka! og en bok som het Kontekst.

Det var veldig mye rare navn på bøkene. Men så kom det til at vi skulle spørre lærerne hvilken klasse vi gikk i.. Og da sa de: Nei, vi er ikke helt sikre, vi tror vi er 8b2. Men det kom jo til at vi faktisk var 8b1 da! Og så når vi hadde fått absolutt alle bøkene så kunne vi enten velge om vi ville ha med alle bøkene hjem eller ta for eksempel med tre og tre hver dag for å sette bokbind på. Og jeg tok med alle bøkene hjem første dagen!

Endelig var dagen over, første skoledag har passert! Jeg vet at jeg vil få mine erfaringer både på vondt og godt, men jeg har en følelse av at jeg kommer til å tilbringe tre lærerike år her. Lærdommen av første skoledag på ungdomskolen er virkelig at jeg ikke er noe barn lenger, men en ungdom og at det nå automatisk følger med mer ansvar..

Av Amanda Celine Bratten Palacios, 12 år

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar