Tett og intens Halvbroren — bedre enn boka..?
TV-serie i åtte episoder på NRK1: Halvbroren (No.)
Produksjon: Monster
Regi: Per Olav Sørensen
Med Nicolai Cleve Broch, Mariann Hole, Agnes Kittelsen, Ghita Nørby, Jon Øigarden, Frank Kjosås, Marianne Nielsen
Karakter: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv
TV-serien bygget på Lars Saabye Christensens roman Halvbroren, som vant Nordisk Råds Litteraturpris tidlig på 2000-tallet, hadde premiere på NRK1 i dag, søndag. Er den bedre enn boka, spør man seg straks..
Det er sjelden man opplever det, at filmer eller TV-serier er bedre enn det litterære forelegget. Det var slik med Hodejegerne til Jo Nesbø, de to prosjektene har jo ellers ikke mye til felles.
Det er riktignok 12 år siden vi leste Halvbroren, vårt eksemplar er ganske slitt, vi har tatt den fram fra bokhylla for å bla i den, sjekke hvordan historien fortelles der.
Det er riktignok 12 år siden vi leste Halvbroren, vårt eksemplar er ganske slitt, vi har tatt den fram fra bokhylla for å bla i den, sjekke hvordan historien fortelles der.
Blir fanget inn av teksten, veldig tett og fin tekst, likevel er førsteinntrykket av TV-serien at den er bedre enn boka. Oj, var det så sterkt, tenkte vi da vi så innledningssekvensen av voldtekten, og den følelsen satt igjen lenge utover i historien. Som om teksten blekner mot bildehistorien. Men så er det kanskje mest fordi teksten har bleknet med tiden.
Men altså veldig tett og intens historie på TV-skjermen, det aller meste velregissert og velklipt, helt annerledes enn det vi forventer av en norsk TV-serie. Stramt og fint fortalt, tett på historien og tett på skuespillerne, flotte skuespillere, Ghita Nørby fantastisk og helt riktig som den gamle stumfilmstjerne, skarp og omsorgsfull. Mariann Hole som den sårbare og skjøre unge kvinnen, Barnums mor, hun er virkelig flott.
Kostyme- og rekvisitt-avdelingene har jobbet mye overtid her, mye arbeid er lagt ned, men resultatet blir litt som de tror at vi levde i overflod på den tiden. Leiligheten i Kirkeveien skulle være svært fattigslig og nedslitt, den er litt for flott. Alle går i flotte gevanter, vakre, kostbare gardiner for vinduene. Barnums elektriske kulehodemaskin på sekstitallet er litt i tidligste laget, rundt femten år før elektriske skrivemaskiner dukket opp, særlig ute i fjæresteinene på Røst der Barnum liksom skal sitte og være ung forfatter.
Grepet med disse skriveribildene med Barnum (Nicolai Cleve Broch) og den vakre kjæresten Vivian (Agnes Kittelsen) blir også litt påklistret. Men Agnes Mikkelsen er jo svært god, da. Nicolai Cleve Broch ser til gjengjeld ut som han har problemer med å jobbe seg ut av Buddy-stilen..
Og det er litt som disse bildene, som skal være fra seksti-tallet, mister den atmosfæren av drama for lenge siden som femtitalls-bildene har. Seksti-tallet var jo heller ikke i går, og den pussige, sorgløse lettheten som preger dagens mennesker i vårt nordiske paradis, og som også preger bildene av Vivian og Barnum i deres nye leilighet, kom ikke inn i livene våre før i løpet av åtti-nitti-tallet.
Husk, det var ikke før på tidlig sytti-tall at Dagbladet fylte hele førstesiden av fullformatets sju spalter med oppslaget: Norge kan bli verdens rikeste land (forøvrig skrevet av undertegnede, i all beskjedenhet..), som daværende statssekretær, seinere Statoil-sjef Arve Johnsen forkynte fra talerstolen i Handelsstanden i Stavanger. I sannhet en spådom av historiske dimensjoner. En spådom som ble en sannhet som har påvirket oss alle mer enn vi kanskje liker å tenke på...
Og det er litt som disse bildene, som skal være fra seksti-tallet, mister den atmosfæren av drama for lenge siden som femtitalls-bildene har. Seksti-tallet var jo heller ikke i går, og den pussige, sorgløse lettheten som preger dagens mennesker i vårt nordiske paradis, og som også preger bildene av Vivian og Barnum i deres nye leilighet, kom ikke inn i livene våre før i løpet av åtti-nitti-tallet.
Husk, det var ikke før på tidlig sytti-tall at Dagbladet fylte hele førstesiden av fullformatets sju spalter med oppslaget: Norge kan bli verdens rikeste land (forøvrig skrevet av undertegnede, i all beskjedenhet..), som daværende statssekretær, seinere Statoil-sjef Arve Johnsen forkynte fra talerstolen i Handelsstanden i Stavanger. I sannhet en spådom av historiske dimensjoner. En spådom som ble en sannhet som har påvirket oss alle mer enn vi kanskje liker å tenke på...
Som sagt, Halvbroren er ikke noen standard NRK-produksjon, frilansregissøren Per Olav Sørensen har gjort en formidabel jobb, han er også et allsidig fenomen, med bakgunn som frilans-journalist. Manusforfatter Mette M. Bølstad må også åpenbart ta mye av æren for at tidshopp og historiefortelling stort sett går sømløst. Produksjonsselskapet Monster har produsert, altså et godt eksempel på outsourcing av drama fra NRK Drama. Som sagt, bedre enn boka, eller? Og er det i det hele tatt en relevant problemstilling? Mange vil nok dra fram den gamle boka, fra før skya sin tid, for å lese den på papir. For siste gang..
Denne omtalen er basert på bare de to episodene som ble sendt søndag kveld, og vi har dermed bare fått noen relativt få korte glimt av Frank Kjosås i rollen som selveste halvbroren, Fred, som åpenbart blir noe av en anmelder- og publikumsyndling i denne serien.
Scenene mellom ham og den yngre utgaven av Barnum, spilt av Oscar Sande Lundevold, er nærmest magiske. Sammen med Mariann Hole, Ghita Nørby og Agnes Kittelsen er disse to åpenbart seriens store trekkplastre, godt hjulpet av forfatterens rike historie, og gjennomgående svært godt foto-, manus- og regi-arbeid.
Denne omtalen er basert på bare de to episodene som ble sendt søndag kveld, og vi har dermed bare fått noen relativt få korte glimt av Frank Kjosås i rollen som selveste halvbroren, Fred, som åpenbart blir noe av en anmelder- og publikumsyndling i denne serien.
Scenene mellom ham og den yngre utgaven av Barnum, spilt av Oscar Sande Lundevold, er nærmest magiske. Sammen med Mariann Hole, Ghita Nørby og Agnes Kittelsen er disse to åpenbart seriens store trekkplastre, godt hjulpet av forfatterens rike historie, og gjennomgående svært godt foto-, manus- og regi-arbeid.
_bb
Hva sier de andre?:
Aftenposten: Sprett gjerne champagnen, men det er faktisk dette som skal være normalen, ikke unntaket, for at NRK skal forsvare sin drama-avdeling, skriver Vidar Kvalshaug og gir karakteren fem.
Dagbladet: Halvbroren er, heldigvis, et helt skritt i riktig retning. Den har sine skjønnhetsfeil, litt for mange av dem. Men det skorter ikke på virkelig skjønnhet, heller, skriver Inger Merete Hobbelstad og kaster en femmer på terningen.
Dagsavisen: Halvbroren er morsomt, levende og gripende drama. Endelig en norsk drama-serie som faktisk fortjener å bli vist i beste sendetid, skriver Reidar Spigseth og gir karakter fem.
VG: Illusjonen i Halvbroren er så god at du tilgir små hull i slektssagaen spekket med svik, halvsannheter og løgn, skriver VGs anmelder Ingvill Dybfest Dahl og kaster en femmer..
Hva sier de andre?:
Aftenposten: Sprett gjerne champagnen, men det er faktisk dette som skal være normalen, ikke unntaket, for at NRK skal forsvare sin drama-avdeling, skriver Vidar Kvalshaug og gir karakteren fem.
Dagbladet: Halvbroren er, heldigvis, et helt skritt i riktig retning. Den har sine skjønnhetsfeil, litt for mange av dem. Men det skorter ikke på virkelig skjønnhet, heller, skriver Inger Merete Hobbelstad og kaster en femmer på terningen.
Dagsavisen: Halvbroren er morsomt, levende og gripende drama. Endelig en norsk drama-serie som faktisk fortjener å bli vist i beste sendetid, skriver Reidar Spigseth og gir karakter fem.
VG: Illusjonen i Halvbroren er så god at du tilgir små hull i slektssagaen spekket med svik, halvsannheter og løgn, skriver VGs anmelder Ingvill Dybfest Dahl og kaster en femmer..
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar