BRUDULJER: Kraftige protester fra de profesjonelle dansernes fagforening mot bruken av gratis-studenter fra Bårdar Akademi på My Fair Lady-oppsetningen på Folketeatret, som hadde premiere fredag.. (Foto: Vegard Grøtt/NTB Scanpix)
My Fair Lady med musikk på tape:
Usigelig trist, mener Aftenposten
(Oppdatert søndag 3.februar: Aftenpostens anmelder Mona Levin er svært fornøyd med nesten alt i Folketeatrets oppsetning av My Fair Lady, men sterkt kritisk til at all musikken går på bånd: Den musikalske sjelen er borte, skriver Levin, som innser at det har med økonomi å gjøre. Men hun skriver også at Språk og klasse, moral og romantikk løftes fram i en nytenkt, gammel musikal. Svein Sturla Hungnes perfeksjonistiske oppsetning funker på de aller fleste plan. Men så usigelig trist at musikkteater aksepteres uten tilstedeværelse av en hel yrkesgruppe, skriver Mona Levin.
Svein Sturla Hungnes har funnet tilbake til det satiriske, skriver Dagbladets Lillian Bikset, som ikke har noe å bemerke til at musikken går på tape. Oppsetningen er holdt i en småsyrlig tone, og klasseperspektivet er klart uttrykt, høyere prioritert enn man ofte ser, skriver Dagbladet.)
— Produsentene bedriver sosial dumping!
— Produsenten av My Fair Lady fører publikum bak lyset. Det er jo ikke noen skoleforestilling de har betalt for, sier leder for Norske Dansekunstnere, Peder Horgen til NRK foran dagens My Fair Lady-premiere på Folketeatret.
Ved siden av profesjonelle kunstnere som Kåre Conradi, Lise Fjeldstad, Dennis Storhøi og Mari Maurstad, og debutant og hovedrolle-innehaver Nina Hammarklev, står to kull på 15 studenter fra Bårdar Akademiet på Folketeatrets ærverdige scene, uten å få en krone i betaling.
Peder Horgen og mange med ham mener studentene tar jobbene som profesjonelle frilansdansere skulle hatt — jobber det ikke er mange av.
HOVED-ROLLER: Kåre Conradi og Nina Hammarklev spiller hovedrollene i My Fair Lady på Folketeatret.
— Bårdar Akademiet oppfører seg som en cowboy i bransjen. De ødelegger yrkesmulighetene på den yrkesveien de faktisk utdanner studentene sine til, sier Horgen. Når disse studentene er ferdige med utdannelsen opplever de at nye studentkull står klare til å oversvømme markedet som gratis eller billig arbeidskraft. Det produsenten gjør her er å bedrive sosial dumping, sier Horgen.
Ifølge selskapet Scenekvelder, som produserer oppsetningen, får elevene en kompensasjon som går til klassekassen for innsatsen, men de vil ikke gå ut med summen på denne kompensasjonen.
Lignende situasjoner omkring musikal-oppsetninger har tidligere vært oppe omkring bl.a. Jesus Christ Superstar på Det norske Teatret, som også benyttet studenter fra Bårdar Akademi.
My Fair Lady med musikk på tape:
Usigelig trist, mener Aftenposten
(Oppdatert søndag 3.februar: Aftenpostens anmelder Mona Levin er svært fornøyd med nesten alt i Folketeatrets oppsetning av My Fair Lady, men sterkt kritisk til at all musikken går på bånd: Den musikalske sjelen er borte, skriver Levin, som innser at det har med økonomi å gjøre. Men hun skriver også at Språk og klasse, moral og romantikk løftes fram i en nytenkt, gammel musikal. Svein Sturla Hungnes perfeksjonistiske oppsetning funker på de aller fleste plan. Men så usigelig trist at musikkteater aksepteres uten tilstedeværelse av en hel yrkesgruppe, skriver Mona Levin.
Svein Sturla Hungnes har funnet tilbake til det satiriske, skriver Dagbladets Lillian Bikset, som ikke har noe å bemerke til at musikken går på tape. Oppsetningen er holdt i en småsyrlig tone, og klasseperspektivet er klart uttrykt, høyere prioritert enn man ofte ser, skriver Dagbladet.)
— Produsentene bedriver sosial dumping!
— Produsenten av My Fair Lady fører publikum bak lyset. Det er jo ikke noen skoleforestilling de har betalt for, sier leder for Norske Dansekunstnere, Peder Horgen til NRK foran dagens My Fair Lady-premiere på Folketeatret.
Ved siden av profesjonelle kunstnere som Kåre Conradi, Lise Fjeldstad, Dennis Storhøi og Mari Maurstad, og debutant og hovedrolle-innehaver Nina Hammarklev, står to kull på 15 studenter fra Bårdar Akademiet på Folketeatrets ærverdige scene, uten å få en krone i betaling.
Peder Horgen og mange med ham mener studentene tar jobbene som profesjonelle frilansdansere skulle hatt — jobber det ikke er mange av.
HOVED-ROLLER: Kåre Conradi og Nina Hammarklev spiller hovedrollene i My Fair Lady på Folketeatret.
— Bårdar Akademiet oppfører seg som en cowboy i bransjen. De ødelegger yrkesmulighetene på den yrkesveien de faktisk utdanner studentene sine til, sier Horgen. Når disse studentene er ferdige med utdannelsen opplever de at nye studentkull står klare til å oversvømme markedet som gratis eller billig arbeidskraft. Det produsenten gjør her er å bedrive sosial dumping, sier Horgen.
Ifølge selskapet Scenekvelder, som produserer oppsetningen, får elevene en kompensasjon som går til klassekassen for innsatsen, men de vil ikke gå ut med summen på denne kompensasjonen.
Lignende situasjoner omkring musikal-oppsetninger har tidligere vært oppe omkring bl.a. Jesus Christ Superstar på Det norske Teatret, som også benyttet studenter fra Bårdar Akademi.
_bb
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar