tirsdag 25. september 2012

Oslos nye paradegate: Dronning Eufemias gate..


KLATREROSER: I Dronning Eufemias gate skal det plantes ti forskjellige klatreroser langs trikketraséen,  blant annet rosa Coral Dawn, røde Flammentanz, røde Sympathie, rødorange William Baffin, og gule Golden Showers. Rosene skal plantes i klatrestativer mellom søyleeikene, fremgår det av denne reportasjen på NRK-Østlandssendingen.. (Ill.: Statens Vegvesen)

Ikke akkurat Champs-Elysées, men..

Står du på Oslo S om to år og spaserer ned mot Operaen, passerer du den splitter nye Dronning Eufemias gate. Nå er gata en byggeplass og det som var Norges største veikryss, Bispelokket, er delvis revet ned, skriver NRK-reporter Elin Martinsen i en omfattende reportasje om Oslos nye paradegate..
Da Eufemia levde sto området under vann, og det tok en hel dag å gå fra Akershus festning bort til byen. Derfor tok man ofte båten fatt for å ta seg fra festningen til det vi nå kaller Middelalderbyen, skriver NRK-reporteren..
Eufemia ble hentet fra Tyskland for å gifte seg inn i den norske kongefamilien i 1299. Samme år blir Håkon V og Eufemia kronet til Norges konge og dronning.
Hodeskallen hennes ligger vanligvis på Akershus festning. I vinter ble den tatt opp til Anatomisk institutt for ettersyn og nye undersøkelser.
Det blir 20.000 arbeidsplasser i Bjørvika, 5000 boliger og 45 bevertningssteder bare i Barcode.
Gata til dronning Eufemia skal gå fra Prinsens gate i Kvadraturen til Gamlebyen. Den blir 43,2 meter bred og på disse 43 meterne og 20 centimeterne skal det være trikketrasé, kollektivfelt, kjørefelt for bil, sykkelfelt og fortau - i begge retninger. 

KONGELIGE: Eufemia og Håkon, fotografert i 1982.. (Foto: Anne Wintherthun, Riksantikvaren)
Det nordlige fortauet blir det mest solfylte og derfor blir det også det bredeste. Solsidefortauet blir 9.5 meter bredt, og det mer skyggefulle sørsidefortauet blir 6,2 meter bredt.
– Vi vil gjøre gata til et fint sted å ferdes. Men vi snakker om den som en praktgate, ingen park. Dronning Eufemias gate er et avlangt kollektivknutepunkt, sier Rikke Brouer-Wangen i Statens Vegvesen.
Men hvorfor skal det gå biler i gata? Kan ikke alle bilene gå i tunnelen under? Nei, det kan de ikke, sier Rikke Brouer-Wangen. 
Men det blir adskillig færre biler enn det er nå. 
Mens Bispelokket var i drift gikk det 100.000 biler i området. Etter senketunnelen kom går det 40.000 biler i døgnet. Når gata blir ferdig er bilene redusert til 10.000 i døgnet.
– Når du kommer sørfra, fra Mosseveien, blir dronning Eufemias gate den nye adkomsten til Oslo sentrum, sier Rikke Brouer-Wangen.
Therese Staal Brekke er arkitekt hos Norsk Form og mener det er vanskelig å forutsi hvordan gaten kommer til å virke, men at den har noen grunnleggende problemer. F.eks har den ingen skikkelig begynnelse og slutt.
 
Mens Karl Johan har Slottet og Oslo S som endepunkter, er Dronning Eufemias gate en bred forlengelse av Prinsens gate og den ender i en holdeplass for trikk og buss ved et mulig nytt kulturhistorisk museum i Bjørvika.
– Gata er heller ikke et naturlig mål. Det er nok flere som kommer til å krysse den enn det som kommer til å oppholde seg der, sier Staal Brekke.

_bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar