GJESTESPILL: Orfeus, Euridike og Amor kommer alle på besøk til Den norske Opera og Ballett..
Besnærende stusslig Orphée på operaen
Høsten 2007 debuterte den verdenskjente koreografen Mats Ek som operaregissør. Resultatet ble en strålende og høyst original oppsetning av Christoph Willibald Glucks Orphée på Kungliga Operan i Sverige. Nå kommer forestillingen, som gjorde stor suksess i Stockholm, som gjestespill til Hovedscenen, med premiere torsdag 13.januar. Ek forteller med humor og innlevelse sin historie om den aldrende Orfeus, om hans reise til underverdenen for å hente sitt livs kjærlighet, Eurydike, tilbake til livet.
Mats Ek ser på urmyten med et moderne blikk, i en stilsikker fortelling om Orfeus – som kunne temme ville dyr med sin sang, men ikke sine egne følelser.
Kungliga Operans kor og dansere fra Kungliga Baletten i Stockholm medvirker som likeverdige partnere i denne gripende kjærlighetshistorien med Glucks magiske musikk, framført av Kungliga Hovkapellet.
Mats Ek ser på urmyten med et moderne blikk, i en stilsikker fortelling om Orfeus – som kunne temme ville dyr med sin sang, men ikke sine egne følelser.
Kungliga Operans kor og dansere fra Kungliga Baletten i Stockholm medvirker som likeverdige partnere i denne gripende kjærlighetshistorien med Glucks magiske musikk, framført av Kungliga Hovkapellet.
Spilles også 20., 22., 25. og 27. Januar. Gjestespill fra Kungliga Operan i Stockholm. Orphée: Katarina Leoson, Eurydice: Marie Arnet og Amor: Susanna Stern (Med forbehold om endringer).
(Oppdatert 17.januar 2011: Besnærende stusslig, skriver Aftenpostens anmelder Ingrid Røynesdal om denne operaoppsetningen, som ifølge anmelderen er "verd å se, mer enn den er verd å høre.." Plottet er en historisk kuriositet, skriver anmelderen, som mener Mats Ek levendegjør det visuelle på en så personlig, smakfull og inngripende måte at han knekker de historiske kodene... Med Marie-Louise Ekmans enkle scenografiske bakteppe i tillegg slår det visuelle så sterkt inn at jeg innimellom nesten glemmer å høre på musikken, skriver Aftenpostens anmelder.)
Finn mer i ARKIV under FILM/TEATER/MUSIKK
(Oppdatert 17.januar 2011: Besnærende stusslig, skriver Aftenpostens anmelder Ingrid Røynesdal om denne operaoppsetningen, som ifølge anmelderen er "verd å se, mer enn den er verd å høre.." Plottet er en historisk kuriositet, skriver anmelderen, som mener Mats Ek levendegjør det visuelle på en så personlig, smakfull og inngripende måte at han knekker de historiske kodene... Med Marie-Louise Ekmans enkle scenografiske bakteppe i tillegg slår det visuelle så sterkt inn at jeg innimellom nesten glemmer å høre på musikken, skriver Aftenpostens anmelder.)
Finn mer i ARKIV under FILM/TEATER/MUSIKK
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar