søndag 21. april 2013

Kunsthelg i gallerifloraen på Grønland i mai..


FYRTÅRN: Det blomstrende gallerimiljøet på Grønland har ikke skreket høyest om oppmerksomheten på den nasjonale kunstscenen, såvidt vi har kunnet konstatere. Det skal det bli en forandring på. Her ser vi et bilde fra Visningsrommet 1857, der det i fjor ble bygd et ni meter høyt ”fyrtårn” som viste blant annet Nils Gaups Oscar-nominerte film Veiviseren på veggen i det enorme lagerrommet som utgjør dette visningsstedet.. (Foto: Benedikte Rønsen)


Arrangerer ”galleri-løype” for kunstinteresserte..

Kunstarrangementet Grønland Gallery Week, som omfatter ikke mindre enn ti lokale kunstgallerier i Grønlands-området, deriblant Kunsthall Oslo, Visningsrommet 1857, Dortmund Bodega, Holodeck, Maria Veie, Melk og NoPlace, går av stabelen helga 24. til 26.mai, melder Kunstkritikk.no.

Silja Leifsdottir (bildet), som er en av arrangørene, sier til nettstedet at man ønsker å nå oslofolk som ikke har vært i disse galleriene ennå, like mye som utenlandske besøkende.
— Grønland er jo et område ikke alle har besøkt. Ved å stå samlet og tilrettelegge for besøk ved å ha lengre åpningstider, koordinere en skikkelig løype ved hjelp av kart, og samkjøre arrangementene våre, gjør vi det enkelt å få med seg ti ting på én tur, sier Leifsdottir.

Kunstnerstyrte visningssteder
Så hva er kunstmiljøet på Grønland? Benedikte Rønsen skrev i fjor en reportasje på Kunstkritikk.no fra gallerimiljøet i Grønland-området som kan gi en viss pekepinn:
— Blant veteranene på Grønland er Visningsrommet 1857 som har holdt til i Tøyenbekken 12 siden 2010. I likhet med Dortmund Bodega har de fått finansieringstilskudd gjennom Kulturrådets 3-årige prøveordning for kunstnerstyrte visningssteder. Stedet drives av Stian Eide Kluge og Steffen Håndlykken som har satset på å bringe internasjonale kunstnere inn på Osloscenen, skriver Rønsen..
— 3. februar 2012 åpnet Kluge og Håndlykken utstillingen Telephone hvor man innenfor den gjestfrie arkitektoniske rammen av et spesialbygget fyrtårn kan få med seg et 148 timer langt screeningprogram. – Ingen kunstnere, ingen kurator, bare utstilling, forteller Håndlykken om deres neste utstilling når han viser frem skjelettet til det forestående fyrtårnet.

Forskningsrom
NoPlace har rukket å sette sitt preg på kunstscenen med hele 22 utstillinger på ett år. Visningstedet holder til i Oslogate 2 og drives av Stian Gabrielsen, Petter Buhagen, Karen Nikgol og Kristian Skylstad. Blant utstillerne er Tor Jørgen Van Eijk.
Maria Veies galleri under samme navn har eksistert i området siden 2009, men har nylig flyttet til nye lokaler i Schweigaardsgate 56. Motivet bak etableringen av galleriet var å starte et forskningsrom som satset på nyetablerte kunstnere innenfor tredimensjonale, tidsbestemte eller stedspesifikke verk, skriver Rønsen.
Pink Cube drives ene og alene av billedkunstner Anja Carr. Pink Cube ble til i et hjørne av Kunstakademiet i Oslos prosjekt- og visningsromm MFAPS mens Carr var student ved skolen. I dag har det flyttet til Grønland 18 hvor utstillingsrommet er malt i en intens, lys rosa som for Carr understreker hvordan rommet alltid vil være med på å påvirke kunsten.

Kamerabasert kunst
Melk er et visningsrom for ung, skandinavisk, kamerabasert kunst og har allerede huset en rekke utstillinger i deres forrige lokaler i Københavngata på Grunerløkka. Nå er de i ferd med å etablere seg i nye og større lokaler i Borggaten 9. Fra å drive et utstrakt visningsprogram ønsker Bjarne Bare og Behzad Farazollahi nå å satse på færre utstillinger og mer arbeidsrom for kunstnere i etableringsfasen.
I tillegg til disse finner du også Dortmund Bodega, 0047 og, rett over togskinnene, Kunsthall Oslo.
_bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar