Utgangspunktet for det Brussel-baserte norsk-japanske kunstnerparet Heine Avdal og Yukiko Shinozaki er at alle elementene i en forestilling kommenterer hverandre i et ikke-hierarkisk system, som noder i et datanettverk - som grensesnitt, fremgår det av forhåndsomtalen fra Black Box Teater foran premieren på forestillingen Nothing’s for Something onsdag.
— Vakker, fantastisk, helt magisk. Og dansbart. Virkelig en fantastisk konseptuell koreografi, skrev svenske Dagens Nyheter i Stockholm. Ballongdans får en helt ny, og betydelig mer poetisk betydning etter denne forestillingen, skrev Svenska Dagbladet.
AVDEKKER: ..tar tak i prosessen med å avdekke virkeligheten bak den synlige verden.. (Begge fotos: Kurt van der Elst)
Tradisjonelt sett har kunsten framstilt ting som vi liker å se på eller ønsker å se. Nothing’s for something tar tak i prosessen med å avdekke virkeligheten bak den synlige verden. Det synlige er kun en isolert del av alt som er, og kunstens styrke er å peke på flere latente virkeligheter.
— Man kan si at samtidskunsten hverken skal leses eller forstås, men lykkes når den skaper energier, skriver de sprenglærde på Black Box Teater. Forestillingen representerer et løft i dimensjoner og en reorientering av originaliteten i Avdal/Shihozakis eget bevegelsesprosjekt, ved å lage en forestilling for et større scenerom og med flere aktører, heter det.
Heine Avdal fikk Oktoberdansprisen i 2008 for some notes are og var med-koreograf på Carte Blanches trilogi NyNorsk. Avdal og Shinozaki har gjort flere prosjekter sammen, sist Field Work - Office og Hotel som begge er blitt vist under Marstrand-festivalen på Black Box Teater. Forestillingen er en del av Ultima 2012.
_bb/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar