tirsdag 24. april 2012

Nationaltheatret: Klart for ny Ibsen-festival

IBSEN: 100 representanter for befolkningen i Oslo står på scenen når Nationaltheatrets sceneteppe går opp for En Folkefiende og årets Ibsen-festival.. (Foto: Mrs. Pigi Psimenou)

Tømta om Ibsen-festivalen: "Banebrytende og åpen.."

"I En folkefiende i Oslo representerer hver av de 100 personene på scenen 5995 innbyggere i Oslo — Tigerstaden har en befolkning på 599.509.."

Oppdatert 25.august 2012: ..med denne forestillingen legger Rimini Protokoll inn et bud på å skape en form for representativt folketeater. Resultatet er både morsomt og irriterende, og noen ganger litt provoserende, skriver Aftenpostens anmelder Therese Bjørneboe om En Folkefiende, Ibsen-festivalens åpningsforestilling på Nationaltheatret. Noen glemmer replikkene, andre får ikke talt ut, mens andre igjen gjør hovedscenen om til et Sopeaker's Corner. Det er ikke godt å si hva som er regissert, og hva som ikke er det, i den tilsynelatende kunstløse forestillingen, skriver Aftenposten.

En folkefiende. Et dukkehjem. Villanden. Nora. Peer Gynt. Ibsen-titlene satt løst da Nationaltheatersjef Hanne Tømta la fram programmet for høstens Ibsen-festival tirsdag. Banebrytende og åpen var teatersjefens stikkord for festivalen, som går fra 23.august til 9.september, med En folkefiende i Oslo som åpningsforestilling, signert Rimini Protokoll, som Tømta omtalte som et av de ledende europeiske kunstnerkollektivene. 
— De lager en forestilling om oss, med oss. Det handler om Oslo, hovedstaden i kongeriket Norge, og hvordan vi stiller oss til spørsmålene Henrik Ibsen reiser i En folkefiende, mente teatersjefen.
— Hva om du oppdager råttenskapen i byen din?, spør denne forestillingen:
—  Hva om du kunne bevise hvor den kom fra, men visste at om sannheten kom for en dag, ville den påvirke alles liv, og kanskje skade eller til og med ødelegge oss? Hvilken vei ville du valgt? Ville du spredt sannheten, men forurenset samfunnet? Ville du risikert ditt eget liv? Er du enig i at enkeltpersoner står over flerftallet i spørsmål som gjelder rett og galt? Stemmer det at den sterkeste mannen i verden, det er han som står alene?
Rimini Protokoll har utviklet et framføringssystem der 100 enkeltpersoner blir valgt ut fra en gruppe for å representere hele gruppen. I En folkefiende i Oslo representerer hver person på scenen 5995 innbyggere i Oslo (Tigerstaden har en befolkning på 599.509..) Deltakerne blir valgt ut på bakgrunn av en rekke statistiske kriterier, kjønn, alder, område man bor i, opprinnelsesland, boforhold. Slik kan prosjektet gjenspeile måten den offentlige opinionen dannes på: gjennom gruppepress, fra mediene, eller gjennom enkeltpersoners handlinger.
Denne folkefiende-forestillingen følges dagen etter, 24.august, av Arne Lygres gjennombruddsstykke Jeg forsvinner, som hadde urpremiere i Paris i oktober i fjor, — vi møter skuespillerne Gisken Armand og Laila Goody i de store rollene, og Eirik Stubø har regien.
På Torshovteatret har regissøren Oskaras Korsunovas premiere den 25.august med Peer Gynt, med Øystein Røger, Lasse Lindtner og Kjersti Elvik i de store rollene, 4.september er det Vildanden på Nationaltheatret med Tone Danielsen, Trine Wiggen, Finn Schau og Bjørn Floberg og regi av Anders Paulin, og 6.september Peer på en pall på Amfiscenen, en Peer Gynt på 60 minutter, 1 x 2 meter, en halsbrekkende reise, som en film på scenen, som det heter.
Nora heter forestillingen som det belgiske tearterkompaniet tg STAN setter opp på Black Box Teater fra 24.august, og som selvfølgelig henter teksten fra Et dukkehjem, og som tar utgangspunkt i spørsmålet: Vi tar det for gitt, men har kvinners posisjon endret seg vesentlig siden 1879..?
Australske Belvoir Theatre kommer med The Wild Duck, av Simon Stone, etter Henrik Ibsen, og forteller et bittersøtt portrett av en dysfunksjonell familie, på Amfiscenen på Nationaltheatret fra 27.august.
_bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar