fredag 27. april 2012

Det Norske Teatret: Sorga kler Elektra..

ELEKTRA: Kirsti Stubø og Lasse Kolsrud i sensasjonell oppsetning i Eirik Stubøs regi på Det Norske Teatrets Scene 2.. Vises fram til 29.desember.. (Foto: Erik Berg)

AFTENPOSTEN: — SENSASJONELT BRA, PERSONLIG TEATER.. 

(Oppdatert mandag 30.april: Sorga kler ElektraDet Norske Teatret er en forestilling jeg får lyst til å gå rett tilbake og se én gang til, selv om dette er et stoff man egentlig ikke orker å ta i med ildtang. Det skriver Aftenpostens Therese Bjørneboe etter premieren lørdag. ..Det er sjelden å oppleve skuespillere som til de grader er bevisst på sin plass, vekselvis som solister og del av et ensemble. I tredje og siste del, hvor både moren og faren er døde, og vi i et kort øyeblikk ser datteren Lavinia blomstre som kvinne, før galskapen bryter løs, gir Kirsti Stubø meg gåsehud, igjen og igjen og igjen. Det må være hennes beste sceneprestasjon hittil.. Dette er teater av internasjonal klasse. Men protesten i siste tablå kunne kanskje likevel bare vært skapt i Oslo akkurat nå, mener Aftenpostens teateranmelder.
Dagsavisens Anette Therese Pettersen skriver at til tross for at spennvidden i følelsesregisteret som utspilles i scenerommet er stor, så vipper det aldri over. I nesten tre og en halv time er noe på spill, hele tida. Men aktørene og elementene i Scenerommet spiller hele tida på lag, de avløser hverandre og kompletterer hverandre. Dermed blir forestillingen en noe utmattende opplevelse, men på en god måte, skriver Dagsavisens anmelder.
Oppdatert 2.mai: Sorgen kler Elektra er blitt en intellektuelt gjennomført, tankevekkende og i ordets beste forstand annerledes oppsetning, skriver IdaLou Larsen i Klassekampen.
Oppdatert søndag 10.juni: Det Norske Teatret stakk totalt av med fire priser da Heddaprisen ble utdelt søndag. Svein Tindberg fikk den gjeveste prisen for Årets forestilling for Abrahams barn. Ane Dahl Torp fikk prisen for beste kvinnelige hovedrolle for rollen som Shen Te i Det gode mennesket fra Sezuan. Prisene for beste mannlige og kvinnelige birolle gikk til skuespillerne Gjertrud Jynge og Torbjørn Eriksen som begge spilte i Sorga kler Elektra. )

Sorga kler Elektra er en gresk tragedie lagt til moderne tid av den amerikanske forfattaren Eugene O’Neill, her på Det norske Teatret med Eirik Stubø som regissør, med premiere på Scene 2 lørdag.. Familiedramaet som utspiller seg i den amerikanske borgerkrigen følger intrigen i Orestien av Aiskylos. Jazz, rock og ballader følger som lydspor til dette brutale oppgjøret der hevnens onde sirkel ikke synes å la seg bryte. 
Hos O’Neill er det det tidlige 1900-tallets interesse for psykoanalysen, vår uutgrunnelige svarte underbevissthet, og våre irrasjonelle bindinger, som gir handlingen dramatisk tyngde, heter det i forhåndsomtalen fra teatret.
I O’Neills stykke er vi i den amerikanske borgerkrigen i åra 1865 og -66. Brigadegeneral Ezra Mannon og sønnen Orin vender hjem fra krigen. Hjemme venter Christine og datteren Lavinia, men alt er ikke som det skal. Ekteskapet er i oppløsning, og Christine har forelsket seg i sjøkapteinen Adam Brant, som har et nedarvet horn i sida til den stolte Mannon-familien. Sammen planlegger de å utnytte Ezra Mannons hjertesvikt, og tar livet av ham. 
Datteren, Lavinia, har gjennomskuet det hele, og sammen med Orin følger hun etter sjøkapteinen og dreper ham om bord på skuta hans. Når Christine får høre dette, bryter hun sammen og skyter seg, sønnen Orin går samme veien når søsteren avviser ham og ikke vil ofre livet sitt på ham.
O’Neill letter på trykket med noen folkelige underholdningsscener. Eirik Stubø har erstattet disse med en jazztrio på scenen. Stubø har tidlegare gjestet Det Norske Teatret med Andromake, som han i 2009 vant kritikerprisen for, og med Rosmersholm. Skuespillere: Kristin Grue, Gertrud Jynge, Kirsti Stubø, Kyrre Hellum, Torbjørn Eriksen, Lasse Kolsrud, Sverre Bentzen.
_bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar