Barnevold
er det
nye trikset
Film: The Karate Kid (Am.)
Regi: Harald Zwart
Med Jackie Chan, Jaden Smith, Taraji P. Henson
Med Jackie Chan, Jaden Smith, Taraji P. Henson
Nå skal ungene lære å slåss. Vår egen Hollywood-helt, Harald Zwart, har funnet en spelemmet 12-åring til å få svinebank av de større gutta. Og ingen leer på et øyelokk..
Karakter: 1, 2, 3, 4, 5, 6..
Nå skal ungene lære å slåss skikkelig. Vår store norske helt i Hollywood, Harald Zwart, har gjort et solid stykke arbeid med den nye varianten av Karate Kid som går på kino nå, tjuefem år etter originalen. Men for unge mennesker som denne filmen er beregnet på, spiller det ingen rolle hvor lenge det er siden den forrige versjonen gikk på kino.
Håndverket til vår mann, er det ikke noe å si på. Den nye versjonens handling er lagt til Kina, til hovedstaden Beijing, som i denne sammenhengen nesten fremstår som det nye Amerika. Om du skjønner hva jeg mener. Mye handler om, og blir bedømt ut fra, hva du får kjøpt i USA som du ikke får kjøpt her.
Og det er jo på en måte helt riktig - Kina er i ferd med å bli, og er nærmest skjebnebestemt til å bli, Det nye Amerika - et forbrukersamfunn. Riktignok med store ideologiske forskjeller, men her syns de knapt.
For oss som nærmest nettopp har sett den forrige Karate Kid-filmen, er det litt pinlig å se scene for scene gjentatt, til dels ord for ord, i den nye filmen. Den samme slutten, de samme vendepunktene, kanskje forandret litt, for syns skyld. Voks på, voks av, altså scenen der kung fu-utdannelsen til guttungen, Dre som han heter, starter med boning av mester Hans gamle skrabb i den første filmen (eller Mister Miyagi som han het den gang), dreier seg nå om at han skal lære å henge fra seg jakka.
Dermed knytter de handlingen enda tettere til mora, som jo er oppgitt over guttens dårlige vaner i hjemmet..
SPINKEL: Selv for en 12-åring ser
Jaden Smith tynn og spinkel ut.
(Foto: Filmweb)
De syntes heller ikke det var rart at så små barn fikk såpass voldsom bank som vår venn fikk, særlig i starten av filmen. For oss godt voksne var det en påkjenning.
12-åringene er blant fremtidens mest interessante forbrukere, derfor må de åpenbart også lære seg til å oppleve, se, og forholde seg til vold, som de nok allerede er vant med fra spill og TV.
Barnevold er altså det nye trikset for å få solgt kinobilletter til stadig større og yngre grupper filmkonsumenter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar