onsdag 3. mars 2010

Film: 2020: Bjørvika (no.)

BJØRVIKA-VIDEO:
Bjørvika-utbyggerne
har lagt ut på nettet
en forlokkende video
om Bjørvika-utbyggingen.
Og da handler det ikke
om den vederstyggelige
barcoden (bildet t.h.)..Vi har forsøkt oss på en filmanmeldelse. Se videoen nedenfor..
(Foto: Bjørn Bratten/Video: Hav Eiendom/OSU)


Forlokkende om Bjørvika

..men det blir neppe noen Oscar-pris til Hav Eiendoms nyeste næringslivsutspill - denne gang mot filmbransjen..


Film: 2020:Bjørvika (No.)
Regi: Hav Eiendom/OSU


Karakter: 1, 2, 3, 4, 5, 6



Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv


D
et blir neppe noen Oscar-pris til Hav Eiendoms nyeste utspill, denne gang mot filmbransjen - selv om Bjørvika-filmen deres, 2020: Bjørvika, har stjålet tittel-ideen fra en annen storfilm - katastrofehistorien 2012, om jordas undergang - og selve produksjonen kan minne om Oscar-kandidaten Avatar.. Den nye Bjørvika-filmen, som den kalles, og som ble vist i en ultrakort versjon på Dagsrevyen i går, er strengt tatt bare en utgave i levende bilder av de plansjer og illustrasjoner som er brukt over lengre tid i presentasjon av utbyggingen i Bjørvika.
Men denne "filmen" er interessant fordi den kan bidra til å vise hva oppdragsgiver og regissør Hav Eiendom anser for å være de sentrale grepene som må tas når det gjelder å markedsføre Bjørvika-utbyggingen overfor offentligheten, og da tenker vi både på publikum og politikere - og riksantikvarer.. Sistnevnte setter tydelige spor etter seg i 2020: Bjørvika, når vi ser hvor sterkt den fokuserer på Middelalderparken, det nye Kulturhistorisk Museum, og siktlinjene derfra til fjorden.
Men dette er altså ikke en dokumentarfilm. På samme måte som Avatar, og 2012, er 2020:Bjørvika en framtidsvisjon, og der har men jo frie hender til hva som helst.
I Bjørvika-versjonen kan man for eksempel bestemme seg for at vikingskipene allerede for lengst er flyttet til Middelalderparken. Forskningsminister Tora Aasland er neppe enig i dette. I hvert fall ikke før lenger utpå året..
Mange vil også krangle på fremstillingen av hele utbyggingshistorien i Bjørvika. Man kan la seg provosere av at den svært omstridte utbyggingen av det vi her på østkanten kaller Barcode-muren overhode ikke er nevnt, og at barcode-muren praktisk talt ikke fins med i bildet. Man kan også la seg provosere av at gondolbanen til Ekeberg, millionæren Christian Ringnes' drømmeprosjekt for markedsføringen av restauranten og skulpturparken der oppe, er det første som blir nevnt.
Og så bortetter: Badestranda i Middelalderparken er plutselig et viktig innslag i utbyggingen. Men så må man altså ikke glemme at dette er en reklamefilm. Den skal selge en vare og forsøke å få oss alle til å svelge byggingen av det nye Munch-museet, Lambda. Men som de sier i dagens debattmøte på teaterbåten Innvik: Hvem elsker Lambda?

(sist oppdatert 4.mars klokka 1000)

Trykk på blyanten under og skriv din mening om Bjørvika-filmen

Les mer i Aftenposten

Finn mer i lenkekjeden under BJØRVIKA




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar