lørdag 21. november 2009

Dagens Filur (fortsettelse)

INNLAGT: Ikke lenger den kvikke detektiv med pipe og pointer - Frode Frock er innlagt på hospitalet etter å ha fått morderen Olsen i hodet fra et tre i Slottsparken. Nå hallusinerer han fra sykesengen, sist om Unni Lindells politihelt Cato Isaksen.. (Tegning: Filur)




Kapitel 4
(episode 34)


En ensom fugl -

og ingens venn


(Cato Isaksen-skikkelsen eksploderer lydløst etter å ha varslet om faren for bokskred i bokhandlene nå i førjulstiden, bitene samles til en tredje person for mesterdetektiven der han ligger i sin seng på hospitalet..)

FRODE FROCK: Man kan ikke si at skredfaren øker
med oss som gir grunnlag for smale bøker.
Herr Isaksen skravlet, hans sorti var det beste.
Det kommer visst flere? Ja - vær så god neste?
TREDJE SKIKKELSE: Mitt navn er Kleggdahl.
Jeg er drept, men krever unnskyldning
fra en pøbel blant elever!
FRODE FROCK (mumler): Enkle lærerdrap burde da lykkes.
Hvor ofte må han drepes før dødsannonsen trykkes?
KLEGGDAHL: Da gjetter du på Oscar? Midt i blinken!
Snart må han stå til rette, haltepinken!
(blir gjennomsiktig og suges opp av en blomstervase)
FJERDE SKIKKELSE
(en ung pike stiger opp av en annen vase):
Jeg viser til den forrige replikken,
som rammer én som burde ha vært skånet.
Han haltet - han ble overkjørt av trikken
som mindreårig. Siden ble han hånet
av alle - fra han kom til han dro hjem.
Det smerter meg at jeg var en av dem.
Han kastet meg i brønnen, det er så,
men Oscars motbør må vi tenke på.
Han var en ensom fugl og ingens venn.
Slikt går jo sjelden upåaktet hen
og fremmer ønske om en viss forvandling
som ender med en røff og tøff behandling.
Hør, Frode - du var uten trøst og varme,
for aldri grep du inn og hjalp den arme.
Du overså, tross innsikt, kraft og kløkt,
hver eneste avsindige mobbeøkt.
Av hvilken ussel tanke var du drevet?
Av frykt for å få jakken sønderrevet?
Jeg er Cecilie av slekten Lunn.
Ha takk for en særdeles nyttig stund.
(hun forsvinner i et lysglimt.)

(fortsettes)



Filur

Historien er hentet fra krimpoesi-samlingen Morderen Olsen på Licentia Forlag

Les forrige episode

Finn mer i lenkekjeden til høyre i bloggarkivet under DAGENS FILUR og på nettstedet www.filurposten.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar