søndag 19. april 2009

Dagens Filur (fortsettelse)


”Grunerløkkas menn og kvinner er vendt hjem til nattlig hvil – men i stille gater skinner Oscar Olsens ulvesmil..”





Kapittel 3



Et vanviddets monument


(Massemorderen Oscar Olsen, som samtaler i mobilen med privatdetektiv Frode Frock blant trærne i Slottsparken, mener drapene vil gjøre ham viden kjent og skape et begeistringens brus fra Kunstnernes Hus..)

FRODE FROCK. Jeg kalte deg gærning og ser at det stemmer.
Du er moden for enerom, sprøyter og remmer.
OSCAR OLSEN. Hvilke som er kloke, og hvilke som er gærne,
det lar vi ligge. Konsentrer deg om trærne.
FRODE FROCK. Disse stammene – et vanviddets monument!
OSCAR OLSEN. En installasjon ser jeg helst at det kalles.
Jeg vet den vil gjøre meg viden kjent
og være på manges lepper – ja, alles!
Og snart vil det lyde et begeistringens brus
der borte fra, Frode – fra Kunstnernes Hus!
Jeg trenger kun å vente, jeg vet det vil skje!
FRODE FROCK. En psykiater trengs også, eller to – eller tre!
OSCAR OLSEN. Beklag dine ord med en eneste gang!
FRODE FROCK. Til feige tilbaketog har jeg ingen hang.
Vi sees ikke nå?
OSCAR OLSEN. (kort pause) Nei, det er det greie.
FRODE FROCK. Så jeg overvåkes? Du ser meg i displayet
på et kamera, et slikt som tyver skremmes av,
sjefer elsker og Apenes vemmes av?
OSCAR OLSEN. Lev i det uvisse, Frode Frock.
Jeg ser deg klart, det får være nok.
(fortsettes)

Filur

Historien er hentet fra samlingen Morderen Olsen på Licentia Forlag.

Finn mer i bloggarkivet nederst i høyre spalte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar