lørdag 28. mars 2009

Nettmøte: Cafe Edvard Munch lørdag 28.mars 2009

NETTMØTE: Bedre enn containerne som ligger der nå... Virker som det gjelder å ta liv av operaen.. Ser ut som brua på danskebåten. Det er noen av reaksjonene på forslaget til nytt Munch-museum på Munch-museet i dag. (Fotos: Bjørn Bratten)


- Ser ut som brua
på danskebåten!


 Solid tilstrømning til Munch-museet denne lørdagen, dagen etter Munch/Stenersen-juryens dom over utkastene til de nye museene i Bjørvika. Og mange har allerede en mening om vinnerutkastet..



Nettmøte. Sted:
Café Edvard Munch
Munchmuseet
Tøyenparken



Tone Imerslund (64), jobber i IT-bransjen, Sandvika:


- Er det ikke veldig høyt? For hvis det stenger for utsynet..
Tone Imerslund har ikke sett Munch/Stenersen-juryens utkast før Østkantliv kommer og spør. Hun sitter og blar i Dagbladet og drikker sin te mens barnebarnet ligger i barnevognen rett utenfor glassveggen, og finner fram til bildet av vinnerutkastet Lambda på kultursidene:
- Oj, såpass, ja, utbryter hun ved første blikk.
- Men det ser jo vakkert ut, også. Jeg liker disse skjeve linjene. I Sandvika har vi også et kulturhus med skjeve linjer. Også liker jeg mye glass..
- Og dette skal stå ved siden av operaen? Ja, jeg har vært på operaen flere ganger, et fantastisk bygg, jeg liker å gå og kjenne på treverket..
- Så du følger med på det som skjer i Bjørvika?
- Nei, men det er jo inngangsporten til hovedstaden, Oslos våg..
- Noen synes det blir litt mange kulturinstitusjoner på ett sted?
- Ja, det er jo bedre det enn de containerne som står der nå..




Henning Johannessen (25), kunstformidler, Tønsberg:


- Jeg var og så på utstillingen og det var utrolig mange direkte stygge ting. Det virker som mange arkitekter benytter seg av teknologien og mulighetene til å lage noe helt spesielt arkitekturmessig i stedet for å trekke fram kunstneren.
- Alt skal liksom være større en kunsten, og det er jo en bjørnetjeneste overfor Munchs kunst, om han drukner i arkitekturen.
- Dette forslaget er kanskje bedre i så måte, men her virker det mer som det gjelder om å ta livet av operaen.
- Samtidig skal det jo bygges en rekke med høyhus i barcoden bak her, og da er det kanskje like greit at Munch-museet også er høyt, siden standarden allerede er satt..Men det kan jo hende at det ikke blir noen stas å gå på operaen lenger når denne bygningen ligger rett bak.


Inge Knudsen (34), kulturformidler, Smestad:


- Jeg er i utgangspunktet positiv til at Munch-museet blir flyttet, selv om jeg ser at det ikke er noen enkel avgjørelse. Men jeg liker ikke dette bygget som juryen har falt for, jeg synes det er for høyt og monumentalt, og så ser det litt ut som styrehuset på et skip, eller brua på danskebåten.
- Jeg er kulturhistoriker med middelalderhistorien som spesialområde og synes det hadde vært fantastisk å få hele kulturhistorisk museum til Bjørvika, med vikingskipene og det hele, det synes jeg hadde vært kjempespennende.
- Samtidig mener jeg vi må forsøke å unngå dette inntrykket av at hele dette området skal bli en slags cyber-by med høye, ruvende bygninger. Det er viktig å beholde småbypreget. Jeg er jo ikke spesielt imponert over barcoden. Jeg har kjæresten min på Grønland og vi går ofte tur opp på Ola Narr, og da reflekterer vi over hvordan det blir når hele dette utsynet mot fjorden blir tettet igjen..


Finn mer i NETTMØTER under REPORTASJER



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar