lørdag 14. mars 2009

Film: Menn som hater kvinner (Sv.)

SKAPER SALANDER: Noomi Rapace gjør det Stieg Larsson ikke helt maktet, eller våget. Hun bærer Lisbeth Salander fram i lyset så vi alle kan se henne.. (Foto: Filmweb)



Litt mer kjøtt 

på beinet


Stieg Larsson begikk en genistrek da han skapte figuren Lisbeth Salander, men han våget ikke, eller maktet ikke, å bære henne helt fram i lyset. Det gjør Noomi Rapace.



Regi: Niels Arden Oplev

Med: Noomi Rapace, Michael Nyqvist, Sven-Bertil Taube, Lena Endre, Peter Haber, Marika Lagercrantz, Ewa Fröhling



Karakter: 5.

D
en danske regissøren Niels Arden Oplev, som har laget Stieg Larsson-filmen Menn som hater kvinner som hadde premiere i nesten ett hundre kinolokaler landet rundt i går kveld, har skrytt av at han skulle lage en film som er bedre enn boka.
Vi leste alle de tre Stieg Larsson-bøkene som i en feber da de kom for et par år siden. Etter å ha sett filmen nå er vi nesten tilbøyelig til å mene at det har han klart.

Det skjer ikke hver dag. På den annen side, er det så rart: Her har altså forfatteren skrevet bøkene, med all den innlevelse og all den lidenskap han formår, og ikke minst kreativitet og påhittighet, - bøker man har lest med intens begeistring.
Mens filmfolkene har badet i forfatterens tekster, hele den verden som forfatteren skapte, de har filt og snekret videre på den tette og actionfylte beretningen som forfatteren har sydd i hop.

Og så har de med velberådd hu tatt tak i enkelte vinkler som de vet blir god film og forstørret dem opp, og lagt bort andre ting som de forstår ikke vil bidra til å heve filmen opp til det nivået som regissøren nå har sagt han ville nå:
Ambisjonen var å lage en stor skandinavisk film, forførende og underholdende, men samtidig kunstnerisk, sa regissør Oplev til Dagbladet her forleden. Så er det jo faktisk nesten litt fascinerende at det langt på vei er dette han har gjort.
Jo da, det er en smart markedsførings-strategi foran en premiere å si noe sånt. Men det gir også en enorm fallhøyde. Om man er langt fra målet får man høre det..

Når man nå ser filmen virker boka nesten tørr og litt lidenskapsløs. Stieg Larsson skrev en rik bok med ekstremt mye stoff og snedige spor og hemmeligheter, men han var strengt tatt ikke særlig lidenskapelig i måten han serverte det på.
Stieg Larsson begikk en genistrek da han skapte figuren Lisbeth Salander, men han våget ikke, eller maktet ikke, å bære henne helt fram. Slik kan man i hvert fall oppleve det når man ser Rapace i aksjon i filmen.
Noomi Rapace gir, sikkert med god hjelp fra instruktøren, liv til skikkelsen, kjøtt på beinet, og hun våger til og med å vise seg fram som en lidenskapelig person, selv om det bare skjer i tre-fire korte sekunder. De sekundene gjør filmen.

Ok, Michael Nyqvist er litt i slappeste laget for sin karakter, Mikael Blomkvist. Skjønt slapp er jo strengt tatt karakteren Mikael Blomkvist også, i boka.. Men det bærer gjennom filmen, og forholdet mellom de to er sterkere og mer troverdig enn i boka.

Det som er nesten litt magisk med denne filmen er slutten. Niels Arden Oplev sa i sitt avisintervju at han ville gjøre en skandinavisk utgave av Nattsvermeren. Slutten på denne filmen er nesten en blåkopi, med en vri, av sluttscenen i Nattsvermeren, der Anthony Hopkins Hannibal Lector slentrer gatelangs i en havneby i tropene i sin beige tropedress, på jakt etter sitt bytte.
Det kommer ikke bedre slutter på filmene nå for tiden. Denne dansken har klart det, med litt hjelp fra en skrekkfilmklassiker..
..bb

SISTE: Hele Stieg Larsson-trilogien skal gå på kino. Suksessen med Menn som hater kvinner, som nå er sett av 1.5 million mennesker i hele Skandinavia, gjør at det også lages kinofilmer av de to neste bøkene. De var i ugangspunktet planlagt for TV og DVD. Jenta som lekte med ilden og Luftslottet som sprengtes kommer i henholdsvis september og november i år, melder Aftenposten.
Finn mer i ARKIV under FILM/TEATER/MUSIKK

1 kommentar: