mandag 5. januar 2009

Dagens Filur (fortsettelse)


Kapittel 9

Mannen med kniven

Mobilen ringer: "Frode Frock?
Hør - helter tåler vel et sjokk?

Mitt navn er Larsen eller Strand,
skjønt kall meg gjerne Venneland.


Ustadighet er blitt mitt fag;

jeg skifter navn fra dag til dag.

Et liv som evig kriminell

vil forutsette slike sprell.

Til saken, som så visst er stygg:

Jeg
stakk en kniv i Kleggens rygg!

Se dét - nå har jeg altså greid

å lette detektivarbeid!


Nysgjerrigheten er vel svær,

for du vil vite hvem jeg er?


Kan hende kan du se meg stå

fem meter bak deg nettopp nå.


E
n skygge bak et gammelt skur...
Du verden _ står jeg
der på lur?
Du observeres fra en trikk,
hvem vet - av mitt intense blikk?
Jeg erter deg i denne stund,
min gode Frock. Jeg har en grunn,

og finner du den, detektiv,
da redder du kan hende liv...

En navneliste drar jeg på,
der Kleggdahls navn er fjernet nå.

Fornemmer du en trussel her
og mer enn snakk om vind og vær?

Du skjønner - er man først i gang,
blir listen fort utrolig lang!

Så mange gjorde meg fortred.
Bør hver av dem få gå i fred?

Nå, freden får de, som forlangt:
En kniv kan brukes til så mangt...

Filur

(kapittel 9 fortsettes)

Denne historien er hentet fra samlingen Morderen Olsen på Licentia forlag

Finn mer i lenkekjeden til høyre under DAGENS FILUR og FØLJETONG

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar