tirsdag 18. mai 2010

Østkantfolk: Billedhoggeren Marit Krogh

OBAMA: Marit Krogh fullfører denne uka sin byste nummer to av president Obama: Han er en spennende og fascinerende mann, sier hun.. (Fotos: Bjørn Bratten)


OBAMA PÅ TRAFO’EN


Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Billedhoggeren Marit Krogh, som har hatt atelier i kulturhuset på Trafo’en på Tøyen helt siden det ble opprettet i 1974, har stor sans for USAs president Barack Obama.
Allerede før han ble president hadde hun klar et portrett av ham, men var ikke fornøyd med det. Hun skaffet seg en stor mengde bilder og avisutklipp av ham, ikke minst profilen hans, som hun ikke hadde hatt noen bilder av tidligere.
- Så var det å gå i gang helt på nytt, forteller hun.

Denne gangen vred hun litt på hodestillingen hans, og dermed fikk hun fram den spesielle nakkemuskelen som er noe av det som fremhever holdningen hans.
- Jeg er generelt opptatt av denne nakkemuskelen, sier hun.
- Dette er en viktig muskel ikke bare for billedhoggere, men også ballettdansere bruker den muskelen bevisst for å skape linjer i koreografien. 

ANNET FORSØK: Nakkemuskelen er viktig.. (Foto: Bjørn Bratten)

De siste dagene har hun gjort øynene større, men nå begynner hun å bli fornøyd. I løpet av denne uka skal hun hule ut hodet for å gjøre klar for brenning, slik at det endelige produktet blir et slags keramisk portrett.
- Jeg har stor sans for ham. Jeg synes han er en utrolig spennende og fascinerende mann. Så jeg begynte å lese bøkene hans og da ble jeg enda mer fascinert. Han har mange kloke ideer om hvordan han vil redde landet – og så har han en varme som kanskje ingen andre amerikanske presidenter enn Theodor Roosevelt har hatt før ham, sier Marit Krogh som det siste året har vært på vei hjem fra Italia hvor hun har bodd i åtte år. 

 
 BARNEHODER: Hennie, (3 1/2), 
i brent leire og i gips..

Riktignok født og oppvokst på Nordberg, men Marit Krogh har bodd i Jens Bjelkes gate og på Lille-Tøyen i 40 år før utflukten til Italia.
I det høyloftete atelieret, ett av ni billedhoggeratelierer som ligger på rekke og rad på Trafo-senterets østside, lyder kjente italienske klassisk stykker, Elisabeth Nordberg-Schultz synger Musettes Arie fra La Boheme, Aage Kvalbein spiller cello, - vi føler oss hensatt til en annen kant av Europa..
 

STEIN: Klovn, hogd ut av en grov marmorstein.. 


Marit Krogh har en klassisk billedhoggerbakgrunn fra Statens Håndverks- og industriskole og Statens Kunstakademi, men etter et halvt år ved akademiet i Zagreb i sin ungdom var det non-figurativ kunst det gikk på nesten gjennom hele karrieren. Det største verket hennes er en ti meter høy stålskulptur ved Universitetssykehuset i Tromsø. 


METAMORFOSE: "Et navn skal jo 
verket ha.. " 

Men da det tunge billedhoggeriet, med slipemaskiner og svære marmorfigurer osv., begynte å tære på helsa i seinere år, har det gått mer i portretter, og nå har hun meldt seg ledig på torvet for den som måtte ønske å lære dette krevende yrket - så det er bare å melde seg.


 Finn mer i lenkekjeden under ØSTKANTFOLK og
 www.maritkrogh.no  og hjemmesiden
web.me.com/bjornbratten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar